Jouw kennis en ervaring is waardevol, dat moet je toch de wereld in willen trappen?
Kun je je nog herinneren dat er thuis 1 computer aanwezig was? En wanneer het internet aangesloten is aan je computer, je telefonisch niet bereikbaar was? De “de agenda” of een advertentie in de krant of een magazine was de bron voor het promoten van evenementen of opleidingen. Aanmelden via de telefoon of de mail was voldoende. Kaarten kocht je aan de deur of je maakte het geld vooraf over. Dit was tevens de tijd dat een zogenaamde “no show” een uitzondering was.
Later kwamen er startpagina’s, een overzicht van websites. Vaak gebaseerd op beroep/specialisatie en om het praktisch te maken, ook verdeeld in regio’s. Op een forum kon je vragen stellen en het gesprek aangaan (voor sommige mensen was anoniem de manier om… tja, een soort discussie aan te gaan). Meer kortere interactie werd mogelijk door o.a. online SMS diensten (want je had immers maar 160 tekens in 1 bericht op je gloednieuwe mobiele telefoon). MSN Messenger was meer voor fun en wanneer je een email adres en je website deelde, was je zakelijk gezien de bom!
Informatie was vrij eenvoudig te vinden
In jouw huidige woonplaats waren 1 of misschien meerdere sportscholen. Er was een gecertificeerde sportopleiding in Nederland te vinden en personal trainers waren uniek in die tijd. De beurzen waren vrij statisch en meer opgezet voor de grotere partijen in de branche. De beste plek om sportfanatiekelingen & collega’s te ontmoeten, was toch meer tijdens opleidingsdagen of binnen een bedrijf waar je werkzaam was.
Als zelfstandig personal trainer toerde ik rond om voornamelijk bij mensen thuis of op kantoor les te geven. Destijds zocht ik interactie met collega ondernemers, en wanneer dit niet aangeboden werd, dan organiseren we het wel. Het kennis- en netwerk evenement was geboren, Optimaliseer je PT succes! Een dag voor “zelfstandig” ondernemende personal trainers. Of je nu wilde starten en wat tips kon gebruiken, of dat je jouw activiteiten wilde uitbreiden door bijvoorbeeld samenwerkingen aan te gaan en/of meer kennis wilde vergaren, op deze dag kwam alles bij elkaar.
Sparren met collega’s, leren van experts en in de praktijk verder groeien
Voor bedrijven was dit de gelegenheid om producten/diensten te laten ervaren binnen de juiste doelgroep. Voor opleidingsinstituten was dit de perfecte manier om hun visie middels korte kennis sessies met leergierige trainers te delen.
Over het algemeen hebben ambitieuze mensen de behoefte om regelmatig te sparren, te blijven leren en in de praktijk verder te groeien. Ze zien in dat je met samenwerken verder komt, dan door alles alleen te willen oplossen en/of het wiel opnieuw uit te vinden. De “ik kan het beter dan jij” mentaliteit was tijdens deze dagen niet te bekennen, want zeg nou eerlijk… je gaat toch geen tijd verdoen, klanten afzeggen en geld betalen voor een georganiseerde, informatieve dag? En je gaat al helemaal niet jouw “unieke” werkwijze delen met jouw “concurrenten”.
Trainers en coaches die beseffen dat investeren in persoonlijke ontwikkeling (in de breedste zin van het woord) en het onderhouden/uitbreiden van hun huidige netwerk, zullen hier behoefte aan hebben en de meerwaarde ervan inzien.
Waar staat relevante en dus waardevolle informatie?
De tijden zijn flink verandert, tegenwoordig ligt ALLE informatie voor het oprapen en wat je zoekt, zul je vinden. Tenminste, dat zou je denken. Het is daarentegen wel een kunst om te weten waar je moet zoeken naar welke informatie. Waneer je deze informatie hebt, is het ook fijn dat je kunt vergelijken en/of recensies kunt lezen zonder dat je afgeleid wordt door factoren die voor jou op dat moment niet belangrijk zijn.
De startpagina’s zijn niet bepaald meer up to date en dus verleden tijd. Iedereen grijpt naar Google, maar klik je juist wel of niet op de advertenties? De grotere bedrijven hebben hier budget voor gereserveerd en vaak uitbesteed. Maar de kleinere bedrijven en specialisten zijn vaker niet dan wel bezig met het zichtbaar zijn op internet. De focus ligt op de inhoud/kennis van hun product/dienst. Wat ik bedoel te zeggen, adverterende partijen hoeven niet perse beter te zijn. Of en hoe je Online marketing kunt inzetten/uitbesteden is een andere vraag, misschien interessant om dit door een expert te laten bloggen. Wie voelt zich geroepen?
Ook is het bizar om te zien hoe google zich ontwikkelt. Hoe bedrijven zichzelf zichtbaar kunnen maken op een steeds eerlijkere manier: waarde leveren aan de consument. Maar dan is 1 ding essentieel: waardevolle content publiceren om traffic te genereren naar jouw website. Maar ook hier is niet iedereen mee bezig.
Ervaringsdeskundigen op Social media
Social Media is voor vele een laagdrempelige manier om te delen waar jij als bedrijf/expert mee bezig bent. Maar is dit de juiste manier om informatie te delen? Zo ja, welk platform? Facebook, Instagram of iets zakelijkers zoals Linked-in? Steeds meer mensen, including me, kiezen ervoor om minder actief te zijn op social media. Waarom? Irritante advertenties, heeeeel veel afleiding, geen/amper structuur en overzicht. Het is immers een platform om vermaakt te worden, niet per se om geïnformeerd te worden.
Daarnaast zijn er veel “ervaringsdeskundigen” zichtbaar op social media, die geen extra waarde toevoegen aan de vele volgers. Zonde! Wanneer social media “in de picture staan” het doel op zich is en je op deze manier producten/diensten op de markt kunt zetten, is dat natuurlijk helemaal prima. Misschien is het een idee om jezelf vooral als “ervaringsdeskundige” neer te blijven zetten en de experts een podium te geven binnen jouw netwerk, zodat je op deze manier waarde kunt leveren aan jouw trouwe volgers. Een mooie win-win situatie toch?
Waar lopen veel kleine bedrijven tegenaan
Er zijn veel experts/professionals die goed geschoold zijn en veel waarde leveren aan hun netwerk. Aan de andere kant zijn ze minder/amper zichtbaar, dat is iets meer dan zonde! De focus is vaak een product/dienst en niet de zichtbaarheid op het internet. Wat mij betreft zou de focus daar ook moeten liggen, en het zou nog slimmer zijn om de zichtbaarheid op een aandere manier te organiseren. Uiteraard is mond tot mond reclame en sampling (laten ervaren) de beste reclame om trouwe klanten en vervolgens ambassadeurs te binden. Maar laten we wel wezen, wanneer je weet dat jouw kennis en ervaring waardevol zijn, dat moet je toch de wereld in willen trappen? Maar hoe ga je dit voor elkaar krijgen?
Hoe zie jij de toekomst voor je?
We zitten allemaal in hetzelfde schuitje: geen live events, gesloten clubs en de meeste activiteiten zijn aangepast naar naar een Online versie. Wie heeft er geen webinars gevolgd, live trainingen gegeven en bizarre uren gedraaid om jouw/het bedrijf draaiende te houden? Inmiddels zijn er gepaste maatregelen en komt het langzamerhand weer op gang, maar de schade is groot en de omstandigheden zijn voorlopig niet voorbij.
Het is gaaf om te zien dat de samenhorigheid groeide en er meer kennis en ervaring werd gedeeld in o.a. Facebook groepen. Iedereen heeft noodgedwongen stilgestaan bij de vraag: wat heb ik opgebouwd, waar onderscheiden mijn producten/diensten zich in, wat kan/wil ik nog voortzetten en welke veranderingen moet ik doorvoeren om dit soort klappen te kunnen incasseren/voorkomen. Hoe ziet de toekomst van jouw bedrijf en jouw klanten eruit?
Een uitdaging zag ik duidelijk naar voren komen: waar is het overzicht en de structuur? Veel content werd dubbel gedeeld, het was een wirwar aan informatie op een platform dat niet gemaakt is voor het delen en organiseren van kennis. Tig gemiste berichten zorgen er niet voor dat je alles terug zult lezen, welke belangrijke informatie heb je gemist? Los daarvan heb je om de haverklap een advertentie te pakken of ben je afgeleid door iets, vaak onbelangrijks. Waar was je ook alweer mee bezig?
Voeden versus vullen
Tegenwoordig is het de uitdaging om je lichaam en geest te voeden met de juiste brandstof en informatie. Note, dus niet te “vullen” met middelen en informatie waardoor je lichaam en geest niet “meer” optimaal functioneren, verder groeien, laat staan mensen inspireren.
Persoonlijk kies ik ervoor om meer te connecten met gelijkgestemden, dus minder oppervlakkig gedoe, even tussendoor een berichtje, bellen of afspreken. Kortom minder afleiding, zodat ik mijn productiviteit hoog kan houden, de diepte in kan gaan en kan groeien samen met mensen die dezelfde vibe hebben en visie delen.
Net als topsport is ondernemen een vak en wordt door velen ervaren als een rollercoaster met flinke pieken en leerzame dalen. Hoe fijn zou het zijn wanneer je ten alle tijden toegang hebt tot de juiste informatie, jouw ervaringen kunt delen en vragen kunt stellen aan gelijkgestemden?
Aandacht, kennis en overzicht
Het is de hoogste tijd voor aandacht, kennis en overzicht! Een online community waarbij Fitness Professionals krachten bundelen om het beste uit elkaars ondernemerschap te halen. Kortom, geen tijd en energieverspilling bij jouw zoektocht naar waardevolle masterclasses en mooie dealtjes!
Wanneer je de tijd hebt genomen om deze blog uit te lezen, ben ik ervan overtuigd dat je jezelf herkent in het bovenstaande. Ook zul je op zoek zijn naar structuur en overzicht. Wellicht wil je waardevolle informatie delen met collega ondernemers! Dat is de reden dat ik de afgelopen maanden heb gewerkt een een nieuw Kennis- en Netwerk platform voor Fitness Professionals: Ondernemen op Sneakers!
Wil je meer informatie, bekijk dan deze pagina!
Wil jij jouw kennis delen met collega ondernemers?
Ben jij een ervaren spreker, docent en/of schrijver? En dan bedoel ik: Geen mooie woorden die mensen niet raken, maar krachtige woorden die mensen in beweging zetten.
Bekijk de voordelen als gastblogger, presenter of podcast gast en meld je aan
We mogen dankbaar zijn voor het feit dat we de keuze kunnen maken om te leren, te groeien en een bijdrage kunnen leveren aan de gezondheid van jezelf en anderen.